Schadeclaim na een aanrijding met een elektrische fiets

Een elektrische fiets is juridisch gezien gelijk aan een gewone fiets. Bij een aanrijding met een motorvoertuig heeft de bestuurder van een elektrische fiets daarom bijna altijd recht op een schadevergoeding. Bij een aanrijding tussen een elektrische fiets en een fietser of voetganger kijken we naar de gemaakte verkeersfouten om het recht op schadevergoeding vast te stellen.

Bestuurders van elektrische fietsen zijn zwakke verkeersdeelnemers en vallen daarom onder de zogenaamde 50%-regel. Bij een aanrijding met een auto krijgt de elektrische fietser daarom minstens de helft van de schade vergoed. Ten opzichte van fietsers en voetgangers geldt deze regeling niet. Als een elektrische fiets is opgevoerd of voorzien van een gashendel dan is het een motorvoertuig. De bestuurder van een opgevoerde elektrische fiets kan daarom geen beroep doen op de wettelijke bescherming die geldt voor fietsers.

De elektrische fiets in de wet

Volgens de wet is een geheel of gedeeltelijk door mechanische kracht voortgedreven voertuig een motorrijtuig. Daarom is in de wet opgenomen dat een elektrische fiets geen motorvoertuig is. Daarnaast is in de wet de fiets met trapondersteuning opgenomen. De definitie van een elektrische fiets/fiets met trapondersteuning staat in artikel 1 sus b ea Wegenverkeerswet:

Artikel 1 sub 1 sub ea WVW: fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen.

aanrijding met een elektrische fiets, ongeluk elektrische fiets, schadeclaim elektrische fiets, elektrische fiets aanrijding, letselschade elektrische fiets

Aanrijding elektrische fiets met een fietser of voetganger

Een elektrische fiets is wettelijk gezien gelijk aan een gewone fiets. Bij een aanrijding met een voetganger of fietser beoordelen we het recht op een schadevergoeding aan de hand van de gemaakte verkeersfouten.

De snelheid van een fiets speelt meestal een rol na een aanrijding tussen een voetganger en fietser. In veel gevallen blijft een deel van de schade na een aanrijding met een voetganger daarom voor rekening van de bestuurder van een elektrische fiets.

Aanrijding elektrische fiets met een auto of ander motorvoertuig

Een elektrische fiets is een zogenaamde zwakke verkeersdeelnemer. Na een aanrijding met een motorvoertuig geldt dat de bestuurder van de elektrische fiets bijna in alle gevallen een letselschadevergoeding krijgt. Dit is slechts anders als de automobilist geen enkel verwijt kan worden gemaakt, maar deze situatie is zeer uitzonderlijk. Als u bent aangereden op een elektrische fiets krijgt u daarom bijna altijd een schadevergoeding.

Aanrijding met een opgevoerde elektrische fiets

Een opgevoerde elektrische fiets is geen fiets. Na een aanrijding met een opgevoerde elektrische fiets kan de bestuurder dus geen beroep doen op de wettelijke bescherming die geldt voor fietsers. Een opgevoerde elektrische fiets is een motorvoertuig. De aansprakelijkheidsverzekering (AVP) biedt geen dekking voor de schade die wordt veroorzaakt met een opgevoerde elektrische fiets. Het opvoeren van een elektrische fiets betekent dus dat de bestuurder een zeer groot financieel risico neemt.

Wanneer is een elektrische fiets opgevoerd

De wet bepaalt dat een fiets met trapondersteuning/elektrische fiets niet harden mag rijden dan 25 km/uur. De motor mag bovendien maar 250 Watt aan vermogen leveren. Daarnaast is het van belang dat de fiets alleen werkt met trapondersteuning. De elektrische fiets mag dus niet worden voorzien van een gashendel. Als de fiets vermogen levert boven een snelheid van 25 kilometer per uur of is voorzien van een gashendel, is er wettelijk gezien niet langer sprake van een fiets, maar van een motorvoertuig.

Passagier op opgevoerde elektrische fiets

Ook een passagier kan schuld hebben als het gaat om de schade van een aanrijding. Bijvoorbeeld als de passagier een verplichte helm of veiligheidsgordel niet gebruikt. Een deel van de schade blijft dan voor eigen rekening. Achterop stappen bij een opgevoerde fiets betekent daarom in sommige gevallen dat een deel van de schade voor rekening van het slachtoffer zelf blijft.

Jonge kinderen en de elektrische fiets

Onlangs bepaalde de rechtbank Asterdam dat een deel van de schade van een aanrijding voor rekening kwam van de ouders van een elfjarig jongetje op een elektrische fiets. De rechter verweet de ouders dat zij een elfjarige zonder begeleiding op een elektrische fiets lieten rijden.

Schakel kosteloos een letselschade advocaat in

Bel naar 0800 – 44 55 000, stuur een e-mail naar info@letselschadespecialist.nl of vul het onderstaan de contactformulier in.

    Uw naam

    Uw telefoonnummer

    Uw e-mailadres

    Onze specialisten

    Oscar Hijink
    Mark Visser
    Marit Herngreen
    Eelco Driessen
    Ela Timmermans
    Rianne Bockhoven

    Als u door een verkeersongeluk of bedrijfsongeval letsel heeft opgelopen kunt u aanspraak maken op een schadevergoeding.

    Hoeveel claimen?

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
    Doe de letselschade test nu!Letselschade test?