Schadeclaim na aanrijding onder invloed van drugs

Op de A10 staat een file. Het verkeer rijdt stapvoets. Een bestuurster wil invoegen vanaf een invoegstrook. De vrachtwagenchauffeur waarvoor ze invoegt, ziet de vrouw niet en er ontstaat een aanrijding. De vrachtwagenchauffeur blijkt na de aanrijding ruim vier keer de toegestane hoeveelheid cocaïne in zijn bloed te hebben.

De rechter besluit dat de omkeringsregel van toepassing is, omdat de vrachtwagenchauffeur onder de invloed was van drugs. Uitgangspunt is daarom dat de aanrijding het gevolg was van het drugsgebruik van de vrachtwagenchauffeur. Omdat de invoegende bestuurster geen voorrang verleende blijft een deel van de schade voor haar rekening wegens eigen schuld. Uiteindelijk bepaalt de rechter dat 70% van de schade vergoed moet worden door de vrachtwagenchauffeur.

Schadeclaim na aanrijding onder invloed van drugs

Omkeringsregel wegens drugsgebruik

De omkeringsregel houdt in dat we aannemen dat schade het gevolg is van het overtreden van een regel. Het besturen van een voertuig onder invloed van alcohol of drugs is in strijd met artikel 8 Wegenverkeerswet. Deze regel is bedoeld om verkeersongevallen te voorkomen. Daarom vindt de rechter het redelijk om in dit geval de omkeringsregel toe te passen:

‘In dat geval is het aan degene die op grond van die gedraging wordt aangesproken om te stellen en aannemelijk te maken dat die schade ook zonder die gedraging zou zijn ontstaan.’

De vrachtwagenchauffeur voert aan dat de cocaïnegebruik geen invloed heeft op de reactietijd en dat het gebruiken van de drugs twee dagen voor de aanrijding plaatsvond. De rechter vindt dat hieruit niet blijkt dat de aanrijding ook zonder cocaïnegebruik zou hebben plaatsgevonden. De (verzekeraar van) de vrachtwagenchauffeur is daarom aansprakelijk voor de schade:

‘De kantonrechter is gelet op het voorgaande van oordeel dat het ongeval (mede) is veroorzaakt doordat [bestuurder] de vrachtwagen heeft bestuurd terwijl hij onder invloed was van cocaïne en dat hij daarmee onrechtmatig tegenover [eiseres 1] en [eiseres 2] heeft gehandeld.’

Eigen schuld van invoegende bestuurster

Na het vaststellen van de aansprakelijkheid (verplichting om de schade te vergoeden) beoordeelt de rechter welk deel van de schade het slachtoffer zelf veroorzaakte. Bij het invoegen moeten bestuurders voorrang verlenen. Uit onderzoek blijkt dat de personenauto schade heeft aan de zijkant van de auto. De rechter concludeert daarom dat er geen sprake was van een afgeronde invoegmanoeuvre. Ook de invoegende bestuurster overtrad daarom een verkeersregel. De rechter houdt er daarnaast rekening mee dat de vrachtwagenchauffeur rekening had moeten houden met een auto in zijn dode hoek. De rechter vindt het daarom redelijk dat de bestuurster 30% van de schade zelf draagt.

Beoordeling zonder omkeringsregel

Als er geen cocaïne was aangetroffen in het bloed van de chauffeur was de beoordeling anders verlopen. In dat geval had de invoegende bestuurster moeten aantonen dat de vrachtwagenchauffeur een verkeersfout maakte. De invoegende bestuurster verleende geen voorrang. Als er geen sprake was van drugsgebruik had het slachtoffer daarom waarschijnlijk geen of slechts een beperkte schadevergoeding gekregen.

Schakel kosteloos een letselschade advocaat in

Bel naar 0800 – 44 55 000, stuur een e-mail naar info@letselschadespecialist.nl of vul het onderstaande contactformulier in.

    Uw naam

    Uw telefoonnummer

    Uw e-mailadres

    Bron: www.rechtspraak.nl Rechtbank Amsterdam 13 december 2024, ECLI:NL:RBAMS:2024:7936

    Als u door een verkeersongeluk of bedrijfsongeval letsel heeft opgelopen kunt u aanspraak maken op een schadevergoeding.

    Hoeveel claimen?

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief
    Doe de letselschade test nu!Letselschade test?